PREDSTAVITEVPROGRAMNOVICELOST&FOUNDKONTAKTARHIVGALERIJA

sreda, 5. maj 2010

21:00 - Defonija
JOZEF VAN WISSEM (Nizozemska / ZDA)

Defonija ima tokrat v gosteh pravi glasbeni biser - muzičista, ki je izvedenec tako za renesančno (z 10 snopi strun) kakor za baročno (s 13 snopi strun) lutnjo, a poleg tega goji sodobno kompozicijo, kar je na starodavnem in zgodovinsko pomembnem strunskem inštrumentu danes prava redkost, muzična orhideja. Ponosno najavljamo enkraten recital, v katerem se idiomatika zgodnjega XVII. stoletja druži s kompozicijskimi prijemi XXI. stoletja in zelo subtilno elektrofonijo:


Jozef van Wissem - lutnja, elektrofonija, terenski posnetki




http://www.myspace.com/vanwissem
http://ubu.com/sound/van-wissem.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Jozef_van_Wissem

http://www.importantrecords.com/releases/imprec267_release_page.htm
http://www.importantrecords.com/releases/imprec232_release_page.htm

http://www.myspace.com/importantrecords
http://www.myspace.com/incunabulae

http://en.wikipedia.org/wiki/Lute


Pred koncertom in po njem dajemo prikladno muziko!

Tokratno Defonijo podpirata Mestna občina Ljubljana - oddelek za kulturo in Veleposlaništvo Kraljevine Nizozemske.




Večina van Wissemovega snovanja je osnovana na aplikaciji zrcalnih pogledov na kompozicijo za lutnjo. Njegovo delo se idiomatsko ujema s tabulaturami za lutnjo, napisanimi okrog leta 1600. Med svojim študijem stare glasbe pri slavnem mojstru Patricku O'Brienu v New Yorku je Jozef van Wissem pionirsko odkril, da je ena izmed možnih variacij na cantus firmus (=dano melodijo) od srednjega veka naprej izvedba od konca proti začetku! Kot rezultat tega študija je pred okroglimi desetimi leti objavil CD album Retrograde. A Classical Deconstruction (Persephone 002). Van Wissem je napisal na stotine zrcalnih podob klasičnih tabulaturnih skladb za lutnjo, s tem da jih je kopiral od spodnjega desnega do zgornjega levega kota. Inverzijam je pozneje dodal nove teme, poudarke in ritmiko. V naslednji fazi se je oprijel "cut up" tehnike, kot jo je rad uporabljal pisatelj William Burroughs, in odrezal, spremenil pozicije, pomešal in prilepil dele skupaj, tako da je dobil nova dela. Eden izmed kritikov je njegovo delo primerjal z nemškim slikarjem Georgom Baselitzom, ki je slikal obrnjeno.



Skladatelj in lutnjar Jozef van Wissem je znan po svojem nenavadnem pristopu k renesančni in baročni lutnji, verjetno najbolj nenavadnima inštrumentoma v sodobni glasbi. Reže in lepi klasična dela, obrača melodiko, dodaja elektroniko in procesira terenske posnetke. Z tem nanavadnim spojem kompozicije in improvizacije ustvari nikdar slišan amalgam sodobnega folka in stare glasbe - idiomatiko iz literature zgodnjega XVII. stoletja se mu je posrečilo na nenavaden način združiti s pričakovanji XXI. ?eprav pri tem subtilno rabi elektrofonijo, ohrani starodavne barvo, resonanco in tehniko. Van Wissema je glasbeni svet prvič resneje zapazil pred nekaj leti, ko je radikaliziral svoj konceptualen pristop k renesančni glasbi za lutnjo: Dekonstruiral je obstoječe kompozicije, na primer tako, da jih je začel izvajati od zadaj proti začetku. Poleg tega je pridno snoval tudi svoja dela, v katerih na široko uporablja palindrome in zrcalne strukture. Njegova nova glasba torej nima tradicionalne linearne usmeritve niti ne vodi h klimaksu, pač pa prej in raje ostaja na isti ravni intenzitete. Rezultat ne zahteva skoncentriranega poslušanja, pač pa poslušalko, poslušalca na zelo premeten, a docela jasen način h koncentriranemu poslušanju pravzaprav napelje. Van Wissem vodi svojo lastno založbo Incunabulum in precej dela zlasti s temile muzičisti: M.B. / Maurizio Bianchi, James Blackshaw, Tetuzi Akiyama in Gary Lucas. Z Blackshawom imata tudi duo Brethren of the Free Spirit, s katerim sta za Important Records izdala dve plošči. Njegov solističen album Stations of the Cross je revija Wire poimenovala "a small masterpiece". Van Wissem je tudi cenjen predavatelj za staro in novo glasbo - s svojim programom "osvobajanja lutnje" tako (med drugim) gostuje na univerzah Wesleyan, Cambridge in na kolegiju Mills.

Jozef van Wissem v zadnjem času odigra kakih 80 koncertov na leto, svoji bogati zbirki posnetkov je lani dodal solističen album It is all that is made (Important Records).

Londonska National Gallery - v kateri sicer nastopa zelo pogosto - je nenavadnemu strunarju van Wissemu pred kratkim naročila, da skomponira zvočni nagovor k slavni podobi Ambasadorji Hansa Holbeina.

Prav te dni je pri Important Records izšel tudi nov van Wissenov solističen LP album Ex patris! (Cf. recenzija za Common Folk Meadow:
http://commonfolkmeadow.wordpress.com/2010/02/16/review-jozef-van-wissem-ex-patris/)




"In 'The Mirror of Eternal Light,' the Dutch lutist Jozef van Wissem catches his own reflection in tender, minimalist picking and gold-spray overdubs."
--David Fricke, senior editor, Rolling Stone Magazine


"Jozef van Wissem has been slowly reinventing the lute for the last three decades. Among the slew of fast-picking, fancy-fretting guitar players so prevalent today, his lute's voice is a quiet oasis, and Stations of the Cross a small masterpiece. The 14 compositions here follow the 14 stations of the cross, a ritual of observance built from the final moments in Christ’s life before he was crucified. Certain tropes appear throughout. Slow mournful arpeggios are returned to again and again. When played on the slack stringed lute, notes are left hanging solitarily and isolated in their own lacunas only to be left in greater silence by the pauses van Wissem leaves between each arpeggio on tracks like 'Dew Drops fall like Tears at Eventide', 'You Can’t go Home Again' and 'The Great Wheel'. Occasionally higher register harmonies or fanned chords add color, but the musical sense is one of a doleful and somber procession. Four tracks contain field recordings drawn from waiting rooms and station platforms. When voices can be picked out, they ask for directions or appear to be wandering lost in the impersonal purgatory of the nonplaces of modern life. These mark poignant moments of Christ’s journey- his first fall ('Low Mass') and his death on the cross ('Pilgrim Talk'). They also create the most spiritual effect by enveloping events in a lots, transitory soundscape and counterpointing the human and the divine, the sacred and the profane."
--Nick Southgate, The Wire


kontakt: defonija@gmail.com
« nazaj

komentarji







POLETNI PROGRAM JUNIJ-AVGUST 2020
 Klub Gromka v sodelovanju z Galerijo Alkatraz z junijem oživljamo Trg brez zgodovinskega spomina. Vabljeni v pop-up `prizorišče`, ki ga bomo vsakič napolnili z novo vsebino in kjer se ...
[ preberi več... ]




layout:vax - 2008 - code:primz