PREDSTAVITEVPROGRAMNOVICELOST&FOUNDKONTAKTARHIVGALERIJA





sobota, 22. januar 2005

22:00 - Defonija
MARCO ENEIDI / TANJA FEICHTMAIR (ZDA, Avstrija)

[b]Marco Eneidi[eb] - altovski saksofon
[b]Tanja Feichtmair[eb] - altovski saksofon, basovski klarinet

Že pred leti smo v internih krogih napovedovali vnovičen eksodos ameriške kreativne godbe v Evropo in na Japonsko. In res se je zgodilo. V naše kraje, vzemimo, se je priselil izraelsko-newyorki pihalec Assif Tsahar, na avstrijskem Dunaju pa je zaživel pihalec z Zahodnega obrežja [b]Marco Eneidi[eb]. Bombastični PR bi povzel: "najhitrejši altist v današnjem free jazzu", mi pa raje recimo takole:

Letnik 1956 (Portland, Oregon) se dolgo ni mogel odločiti med klarinetom, basom in kitaro - privlačili so ga južnjaški blues, jug, dixieland ... kalil pa se je po socialno ogroženih območjih in v lokalni piceriji v San Franciscu. Z dvajsetimi ga je muzika zgrabila "zares", tako da je pihala vadil tudi do dvanajst ur na dan. Leta 1978 je dobil svoj prvi plačan glasbeni posel - dvakrat na dan je s sponzoriranim bendom igral jazz in swing po ubožnicah, bolnišnicah in šolah severne Kalifornije in si tako nabral prepotrebno kilometrino. Po enem letu turnej so ga označili, da kopira Ornetta Colemana in Johna Coltrana, zatem pa vrgli na cesto, ker ni nosil nogavic.

Leta 1981 se je Marco preselil v New York in pridružil muzičistom v krogu Jimmyja Lyonsa. Prvič sta se srečala že leta poprej, ko je Lyons s Cecil Taylor Unit gostoval v San Francisco's Keystone. Marco se je tiste newyorške dni, takoj ko se je preselil na Dolnji vzhodni konec, predano in za vselej zapisal svobodnjaškemu soundu; zaigral je tudi v skupini, kjer so bili Jemeel Moondoc, pokojni Dennis Charles, William Parker in Roy Campbell. Kaj kmalu je postal iskan pihalec in nastopal z mnogimi znamenitimi imeni tistega časa: Don Cherry (mdr. v Sound Unity Festival Orchestra, na ogled tudi v filmu [i]Rising Tones Cross[ei] Ebbe Jahn!), Jim Pepper, Bill Dixon, Cecil Taylor, Dewey Redman, pokojni Wilbur Morris, pomagal je pri Full Metal Revolutionary Jazz Ensemble ... Z Williamom Parkerjem je Eneidi igral zlasti na več edicijah festivala Vision (v The Little Huey Creative Music Orchestra), v manjših zasedbah pa se je rad združil predvsem z "rednimi abonenti" večjih Taylorjevih band: Bill Dixon, Daniel Carter, Raphe Malik, William Parker, Jackson Krall, Dennis Charles, Donald Robinson ...

Z izdajo LPja [i]Vermont Spring[ei] (1986) je Eneidi s triom (+ William Parker + Dennis Charles) spočel svojo lastno založbo Botticelli Records [L]http://www.eremite.com/botticelli.html[EL], na kateri je še danes najti precej vznemirljive godbe. Leta 1995 se je Marco Eneidi vrnil v Kalifornijo in tam pognal prav posebno sceno: S prijateljem, pokojnim tenoristom Glennom Spearmanom sta formirala Creative Music Orchestra. To je bila zgolj začetna od Eneidijevih avtorskih formacij, ki je pozneje prerasla v še večjo American Jungle Orchestra - s sporadičnimi udeležbami med 15 in včasih tudi več kot 40 glasbenikov.

Od nedavna Eneidi sodeluje z Butchem Morrisom (na orkestrski turneji po ZDA, pozneje tudi na festivalu Konfrontationen v Nickelsdorfu, 2004), Petrom BrA¶tzmannom, Bertramom Turetzkym, Fredom Frithom. Marco Eneidi je bil leta 2002 tudi na daljši japonski turneji, kjer je večidel nastopal s tolkalcem Sabujem Toyozumijem, s skladateljico/pianistko Haruno Miyake pa tudi počastil 10-letnico Jazz festivala v Yokohami.

Eneidijeva saksofonska igra je energična pa zelo topla, zelo duhovna.

Gornjeavstrijska pihalka, talentirana in energična [b]Tanja Feichtmair[eb] prihaja v naše kraje v nepolnem letu že četrtič, natančneje, v četrtem raznolikem duu: lani februarja ja pri nas, v Gromki, in Pr' Gabrijelu v Cerknem nastopala z ameriškim kontrabasistom Damonom Smithom, poleti pa - najprej v Gromki - s starosto britanske svobodne akustične kitare Johnom Russellom, zatem pa še na prostem, na tolminskem festivalu Sajeta v duu s sicilijanskim bobnarjem/tolkalcem Francescom Cusa. Spet smo torej pred izzivom, preveriti skušnjo novega dvojca brez krmarja, tokrat tvegano igro dveh pihalcev ... Pripominjamo, da je Tanja letos izbrana v pihalsko sekcijo slavnostnega orkestra, ki bo na evropski turneji počastil 60-letnico rojstva profesorja in tudi vodja same zasedbe - Anthonyja Braxtona.

Avstrijske dežele premorejo vsaj dvoje široko poznanih, pa obenem dovolj "navadnih" prizorišÄ, da se je mogla na njiju v "primernem duhu" skaliti oseba kova Tanja Feichtmair (rojena v Welsu leta 1972). To sta, seveda, "jazzovski" Atelje v Ulrichsbergu in "jazzovska" Galerija v Nickelsdorfu - vsak s svojima "festivaloma": Kalejdofon + Konfrontacije. In ker ugotavljamo, da Avstrija, začuda, kljub Ulrichsbergu, kljub Nickelsdorfu in, navsezadnje, "svoji" - pogojno vzeto - razvpiti elektrofonični sceni in "tretji dunajski šoli" "tihe godbe" nekako nima sprošÄenih, produktivnih, fleksibilnih (akustičnih) improvizatorjev, je "pojav Feichtmair" prava osvežitev. Pet let stara skupina LULL, v kateri visoko nadarjena špilavka suvereno, pogumno, s soundom starih mojstrov in osupljivo na glas piha v altovski saks in basovski klarinet (poleg nje so v zasedbi še violončelist Uli Winter, klaviaturist Josef Nowotny in bobnar, tolkalec Fredi PrA¶ll), se je julija lani na Konfrontacijah v Nickelsdorfu predstavila kot precej iritantna, uigrana in duhovita banda, od katere gre pričakovati še marsikaj. Gornjeavstrijska glasbena bojevnica in učiteljica Tanja Feichtmair v sebi združuje "klasično" improvizatorsko provenienco, saj je začela z "jazzom" - in to tudi kot vokalistka - svoje današnje dejavnosti pa zelo rada povezuje tudi z literaturo, filmom in likovnimi vešÄinami. Lani je v Linzu prejela visoko gornjeavstrijsko nagrado za napredek mladih talentov, kar se v svobodno improvizirani godbi pripeti precej redko, njen energičen solo album [i]Kaman Wasi[ei] (Extraplatte, 2000) pa je bil sprejet izjemno toplo. Feichtmairjeva vse intenzivneje sodeluje z evropsko in ameriško improvizatorsko srenjo - na primer v duu z zunajserijskim tolkalcem Rogerjem Turnerjem - imela je turnejo po zahodu ZDA, pred izidom pa ima celo vrsto albumov.

pripravil [b]Miha Zadnikar[eb]

PS
Še ena dovolj instruktivna spletna stran za nameček:
[L]http://www.soundonsurvival.com[EL]


kontakt: miha.zadnikar@kinoteka.si
« nazaj


MESSAGE TO OUR VISITORS
We don't care who you are, or what ethnic, religious or other identity status you represent, we are all red on the inside. However, if you come to Gromka and show no respect to the people (fellow visi...
[ preberi več... ]




layout:vax - 2008 - code:primz